30 paźdźiernika 2023Jak wyposażyć szatnie dla pracowników zgodnie z BHP?Meble pracownicze, BHP
Każdy zakład pracy musi zapewnić swoim pracownikom pomieszczenia socjalne, takie jak toalety, szatnie oraz miejsce, w którym mogą oni odpocząć i zjeść posiłek. To absolutne minimum, którego pracownicy mogą wymagać od pracodawcy. Jak łatwo się domyślić, pomieszczenia te muszą być odpowiednio wyposażone. Szukając mebli do szatni dla pracowników, warto zapoznać się, a następnie kierować przepisami BHP.Spis treści:
- Szatnie dla pracowników a przepisy BHP
- Jakie meble do szatni dla pracowników?
- Meble socjalne w biurach i nie tylko
Szatnie dla pracowników a przepisy BHP
Kiedy konieczne jest zapewnienie swoim pracownikom szatni? Otóż nie każda firma ma taki obowiązek. Takie pomieszczenie jest niezbędne, gdy do wykonywania swoich obowiązków, pracownicy muszą przebierać się w odzież ochronną, która jest istotna ze względu na ich komfort, a także bezpieczeństwo.
Warto wiedzieć, że istnieje kilka rodzajów szatni pracowniczych. Niektóre służą wyłącznie przechowywaniu prywatnych rzeczy pracowników, aby nie miały one kontaktu z niebezpiecznymi substancjami, szatnie do przechowywania zarówno odzieży prywatnej, jak i ochronnej, czy też szatnie podzielone na części służące przechowywaniu rzeczy osobistych i osobno odzieży ochronnej. Te ostatnie są często wyposażone w natryski.
Jeśli chodzi o szczegółowe przepisy dotyczące między innymi wyposażenia i rozmiarów szatni pracowniczych, to można je znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Znajdują się tam również takie zapisy, jak:
- konieczność stworzenia oddzielnych szatni dla kobiet i mężczyzn,
- szatnia powinna być wyposażona w miejsca siedzące,
- szatnie powinny być suche i ogrzewane.
Jakie meble do szatni dla pracowników?
We wspomnianym wyżej rozporządzeniu, można znaleźć także informacje na temat wyposażenia szatni pracowniczych. Do niezbędnych elementów należą:
- szafki pracownicze,
- wieszaki pracownicze,
- sprzęt do odkażania i odpylania ubrań,
- sprzęt do suszenia ubrań oraz czyszczenia butów.
Jak widać, konieczne jest wyposażenia takiego pomieszczenia w meble socjalne. W tym przypadku świetnie sprawdzą się szafy ubraniowe BHP, wykonane z metalu, dzięki czemu są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także wybór szaf modułowych, które można w razie potrzeby rozbudowywać, a nawet dopasowywać do kształtu pomieszczenia.
Meble socjalne w biurach i nie tylko
Meble socjalne to także propozycje dla firm, które nie mają obowiązku tworzenia szatni pracowniczych, ale chcą zapewnić swoim pracownikom miejsce, w którym będą oni mogli przechowywać rzeczy osobiste. W takiej sytuacji sprawdzą się zestawy szatniowe, które zajmują niewiele miejsca, a jednocześnie są niezwykle praktyczne.
Meble socjalne mogą być wykorzystywane także w szkołach. Dzięki temu uczniowie mają gdzie zostawić np. strój na zajęcia z wychowania fizycznego, czy buty na zmianę. Najlepszą propozycją dla szkół są zatem szafy ubraniowo-szkolne.